maanantai 23. toukokuuta 2016

Harjoittelussa Tornion nuorisotoimella



Moikka! Oon Minna, ja alotin viime viikolla harjottelun Tornion nuorisotoimellla. Opiskelen tällä hetkellä yhteisöpedagogiksi Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Oon alottanu opinnot nyt tammikuussa, ja saatiin jo aika alussa tietää että meillä on keväämmällä tulossa ohjausharjoittelu. Ajattelin heti että haluan ensimmäisen harjoitteluni tapahtuvan jossain minulle tutussa paikassa, joten pistin Ellulle viestiä että olisiko tänne mahdollista päästä. Minun onneksi sain paikan täältä, mistä oon kyllä tosi onnellinen! Täällä on kuitenkin tutut ihmiset ja toiminta on myös ennestään tuttua, joten se helpottaa paljon harjoittelua.

Viime viikon keskiviikkona oli mun ensimmäinen ``työpäivä`` Aaltosessa. Olin edeltävänä yönä tullut noin 4-5 aikaan bussilla Tornioon Mikkelistä, joten aamulla pikkasen meinasi väsyttää! Käytiin Ellun kanssa vähän mun tulevia työvuoroja läpi ja mitä toimintoja niihin pitää suunnitella etukäteen. Sen jälkeen väänsin esittelytekstin ja – kuvan Lanutiin. Koska oli keskiviikko ja Aaltosessa oli mediailta, niin loppuillan hengailin tilalla ja auttelin jos jotain piti tehdä.

Torstaina työvuoro oli taas Aaltosessa. Melkein heti töihin tultuani lukion uudet tutorit tuli Aaltoseen, ja ohjasin niille yhden tutustumisleikin ja olin muutenkin hengessä mukana. Tein lisäksi seuraavalle päivälle yönuorkkaan Kahootilla tietovisan. En ollu ikinä käyttäny Kahootia ennen, joten oli hyvä saada lisää eväitä tulevaisuuden tarpeita varten. Illemmalla oli Hertzilän lähetyksiä, ja olin loppuillan apuna niissä hommissa.

Viimenen työvuoro oli perjantaina Nuorkalla. Nuorkalla oli perjantaina yönuorkka, mutta yheksään asti tila oli normaalisti auki kaikille. Meininki oli aika rentoa yheksään asti, koitettiin saada grilliä pystyyn (ei niin hyvällä menestyksellä) ja yleisesti hengailin nuorten kanssa. Yheksältä tila meni muille kiinni, ja yönuorkka sai alkaa. Alotin jutun pitämällä sen tietovisan, jonka olin edellisenä päivänä tehnyt. Sen jälkeen ohjasin nuorille Mafioso –leikin, jota pelattiin monta erää. Mun työvuoron päätteeksi alettiin grillaamaan hampurilaisia, ja kaikki sai itse valita omat täytteet. Mulla oli työvuoro tosiaan vaan yhteentoista asti, vaikka yönuorkka jatkui aamukahdeksaan. Olisin kyllä voinut jäädä pitemmäksi aikaa, meininki oli tosi huippua!

Vaikka mulla on ollut vasta 3 työvuoroa, niin silti oon päässyt ohjaamaan tosi paljon erilaista toimintaa. Oon harjottelussa tosiaan juhannukseen asti, ja innolla ootan että minkälaista ohjelmaa ja toimintaa pääsen vielä ohjaamaan. Tähän mennessä on ollut tosi hauskaa ja mielekästä, katsotaan sitten mitä mieltä oon harjottelun päätyttyä :D



Oon aika aktiivisesti mukana nuorisotoimen kesätoiminnassa, joten nähdään niissä meiningeissä! 

-Minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti