

Vähän moitittavaa löytyi siitä, että oven alta kajasti mahdottoman paljon valoa. Vaikka heilutinkin kädessäni kaiken pelastavaa jeesusteippirullaa niin jätimme asian sikseen.
Pääsimme myös kokeilemaan oman naamamme valottamista monessa eri kulmassa. Tarkoitus oli pistää naamalle hurmaavimmat ilmeemme ja hieroa taskulamppua ohimoomme. Tuloksena oli jotain jolla voisi säikytellä pikkulapsia Halloweenina.
Asia jonka me saimme onnistumaan erittäin hyvin, oli esineen valottaminen. Tässä tapauksessa kohteeksi pääsi puoliksi juotu limukkapullo. Katsokaa nyt sitä, tuon kun kehystäisi ja myisi modernina taiteena niin voisi lähteä jo eläkkeelle.

Kaiken kaikkiaan projekti onnistui erittäin hyvin. Naurunhörähdyksistä päätellen asialla oli myös taiteellisuuden sijasta myös jonkinsortin viihdearvoakin. En voi muuta kuin suositella kaikille taiteenystäville ja taiteenmielisille. Tiedänkin jo miten saisin vanhan ja ruosteisen polkupyöräni jälleenmyyntiarvoa kohotettua.
- Joni
Valoja tauluun!
Miten valoista saa parhaan hyödyn? Totta kai sammuttamalla
ne!
Sama pätee myös Hertzilän studioon. Jotta sitä voisi
hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, tulee sen ikkunat teipata umpeen. Sisään
pimeään huoneeseen houkutellaan joukko pahaa-aavistamattomia toimittajia, jotka
määrätään pidättämään hengitystään – toistaiseksi. Kun kaikki ovat saaneet
leikistä tarpeekseen, voidaan lopultakin alkaa harjoittelemaan valomaalausta.
Valomaalauksessa hyödynnetään kameran pitkää suljinaikaa. Sulkimen
ollessa avattuna jää kennolle esimerkiksi pimeässä huoneessa liikutetun
taskulampun jälki. Tekniikkaa voi käyttää rivojen viestien kirjoittamisen
lisäksi vaikkapa tuotekuvaukseen, jolloin kuvattavaa esinettä valaistaan
erivärisillä valoilla eri puolilta, kunnes osapuilleen tuhannen ruudun jälkeen
päästään lähemmäksi haluttua lopputulosta.
Monitoimistudiossa (toisinaan on kuitenkin käytetty myös
käsitettä monitoimimattomuusstudio) maalailtiin muun muassa limsapulloa (kts. yllä kuva).
Tekniikan selvittyä siirryttiin mainittuihin teksteihin ja kuvioihin. Illan
aikana selvisi, että valomaalaus on ennen kaikkea kokeilua kokeilun perään
oikeaan lopputulokseen pääsemiseksi. Hauskinta antia olikin selvästi juuri
puoliminuuttinen, jonka suljin oli auki ja mahdollisuudet valomaalaukseen
parhaat. Edellytyksenä kuvan onnistumiselle vaikutti kuitenkin jostain
tuntemattomasta syystä olevan hiiskumaton hiljaisuus ja ajatuksennopea
jähmettyminen, kunnes kameran takaa toisin määrättiin.
Luskun esimerkkikuvissa hengitystä on siis pidätelty 30
sekuntia ja käytetty aukkoa 5,6–6,3.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti